2023 kaikkien aikojen menestysvuosi Warner Bros. Discoverylle

16 tammikuuta 2024 - Viimeksi päivitetty 8 helmikuuta 2024

Kaupallista kasvua siivittivät etenkin laatuelokuvat, urheilu sekä kotimaiset sarjat.

Media- ja viihdeyhtiö Warner Bros. Discovery starttaa uuteen vuoteen upeiden uutisten siivittämänä: taakse jää yhtiön kaikkien aikojen menestyksekkäin vuosi 2023. WBD:n kaupallinen katsojaosuus kohderyhmässä 25–54-vuotiaat kasvoi vuonna 2023 3 % edellisvuodesta. WBD:n kanavat haukkaavat nyt 21,3 % osuuden kaupallisesta katselusta. Myös vuosi 2024 on alkanut erinomaisesti: nuorten MM-jääkiekon ansiosta Warner Bros. Discoveryn alkuvuoden (1.–14.1.) kaupallinen katseluosuus on peräti 31 %.

Lippulaivakanava TV5:n katsotuinta sisältöä vuonna 2023 oli suomalaisten rakastama jääkiekko. Nuorten maailmanmestaruuskilpailut olivat yleisön ehdoton suosikki, ja myös EHT-turnaukset keräsivät tasaisesti suuren katsojakunnan. Vuodenvaihteen aikana 26.12.–5.1. käyty U20 MM-turnaus tavoitti TV5:lla yhteensä 2,3 miljoonaa suomalaista, ja otteluiden keskikatsojamäärä oli 307 000. Katsotuin peli oli välierä Suomi–USA 4. tammikuuta, jota seurasi 1,3 miljoonaa suomalaista keskikatsojamäärän ollessa 754 000. Lähetys oli koko päivän katsotuin ohjelma Suomessa, ja samalla TV5:n kaikkien aikojen katsotuin ohjelma olympialaiset pois lukien. 

Vuoden 2023 menestystä siivittivät myös Warner Brosin laatuelokuvat, kuten Joker ja Harry Potter -filmit, jotka olivat suurin yksittäinen kasvutekijä koko WBD:n portfoliossa. TV5:lle yleisöä houkuttivat myös kotimaiset suosikkisarjat, kuten Latelan Laurin hurja remontti, Komppania Ketonen ja Gustafsberg, Lainvalvojat Helsinki ja Viidakon tähdet.

Lisäksi WBD:n kanavaperheen muilla kanavilla nähtiin vuoden 2023 mittaan upeita onnistumisia. Miehille suunnattu Kutonen tahkosi uuden katsojaennätyksen snookerin MM-kisojen aikana 1.5., naispainotteinen Frii oli markkinan nopeimmin kasvava kanava laajan elokuvatarjonnan ja rikossarjojen (mm. Kova laki) ansiosta, ja niin ikään naisille suunnattu TLC jatkoi vahvasti muun muassa 90 päivää morsiamena -hittisarjan siivittämänä. Sekä Frii että TLC ylsivät kaikkien aikojen korkeimpaan 25–54-vuotiaiden katseluosuuteen vuonna 2023.

"Edellä mainitut luvut ovat vahva osoitus siitä, että monipuoliset sisältömme kiinnostavat katsojia. Kasvu näkyy myös mainosmyynnin puolella: olemme onnistuneet kasvattamaan osuuttamme mainostajien mediabudjeteista haastavasta markkinatilanteesta huolimatta, ollen näin entistä tärkeämpi kumppani mainostajien toiveiden täyttämisessä," sanoo Warner Bros. Discovery Suomen mediamyynnin johtaja Eetu Ojala.

 ”Vuoden 2024 menestystekijöitämme ovat keväällä lanseerattava suoratoistopalvelu Max sekä heinä-elokuun taitteessa käytävät Pariisin kesäolympialaiset, jotka tarjoavat mainostajille upean mahdollisuuden nostaa brändinsä kansan tietoisuuteen mieleenpainuvalla tavalla," Eetu Ojala jatkaa.

Lähde: Finnpanel, TV-mittaripaneeli, 3+ vuotiaat suomalaiset, tavoittavuus vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoista katselua

Yhteyshenkilöt

Jenni Kokkonen

Communications & PR Manager, Warner Bros. Discovery