Leijonien historiallinen olympiavoitto siivitti TV5:n katsojaennätykseen

21 helmikuuta 2022 - Viimeksi päivitetty 14 huhtikuuta 2022

Leijonien finaaliottelua seurasi TV5:lla ennätykselliset 2 082 000 suomalaista. Pekingin olympialaiset olivat kokonaisuudessaan Discovery Finlandille upea menestys.

Leijonat räjäytti eilen potin Pekingin talviolympialaisten finaalitaistossa kukistaen Venäjän 2–1. Historiallinen olympiavoitto siivitti Discovery Finlandin lippulaivakanava TV5:n katsojaennätykseen: finaalipeliä seurasi TV5:lla 2 082 000 suomalaista, keskikatsojamäärän ollessa 1 239 000. Parhaimmillaan, kolmannen erän ratkaisun hetkillä (klo 08.15–08.30), katsojamäärä nousi 1 750 000 suomalaiseen. Finaali oli koko olympialaisten katsotuin tapahtuma 25–54-vuotiaissa suomalaisissa kaikki tapahtumat ja kanavat huomioiden sekä tämän vuoden katsotuin ohjelma Suomessa ko. kohderyhmässä. Kisat olivat upea menestys myös suoratoistopalvelu discovery+:ssa.

Finaalin ohella Leijonien olympiaturnaukset tavoittivat TV5:lla kisojen aikana yhteensä 3 miljoonaa suomalaista. Naisleijonien voitokasta pronssiottelua viime keskiviikkona seurasi 837 000 suomalaista, keskikatsojamäärän ollessa 454 000.

Olympialaiset vaikutti positiivisesti myös TV5:n viikkotavoittavuuteen, mikä on alkuvuonna (viikot 1–7) yli 2,6 miljoonaa. Kaupallisesti kiinnostavassa kohderyhmässä 25–54-vuotiaat TV5 on ainoana kanavana kasvattanut viikkotavoittavuuttaan. TV5 on alkuvuonna tavoittanut yli miljoona 25–54-vuotiasta suomalaista viikoittain, mikä on 11 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Tavoittavuus on kasvanut lähes yhtä paljon niin nais- kuin mieskatsojissa.

Vuonna 2022 Discoveryn kanavaperheen* kaupallinen katseluosuus kaupallisesti kiinnostavassa kohderyhmässä 25–54 -vuotiaat on 27,3 % mikä on 36 % kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

-Kiitos Leijonille hienoista olympiahetkistä ja kotikatsomoihin mukana elämisestä. Meille oli ilo ja kunnia päästä välittämään historialliset hetket Suomen kansalle. Olen myös kiitollinen oman tiimimme jokaisen jäsenen panoksesta. Niin kameroiden edessä kuin takanakin vallitsi upea joukkuehenki, joka uskoaksemme välittyi myös lähetyksistä. On palkitsevaa nähdä, että seurassamme viihdyttiin, sanoo Discovery Finlandin urheilujohtaja Antti Haajanen.

Lähde: Finnpanel, TV-mittaritutkimus, suomalaiset 4+, tavoittavuus vähintään 3 min yhtäjaksoista katselua

*TV5, Kutonen, Frii, TLC, Eurosport 1, Discovery Channel

Yhteyshenkilöt

Jenni Kokkonen

Communications & PR Manager, Warner Bros. Discovery